Tuesday, February 28, 2012

Aku dan Mereka ..

Assalamualaikum WBT .. =)


"With Great Power Comes Great Responsibility"
Spiderman? Stan Lee? siapa2 je lah yg penah cakap ayat ni .. sy tumpang quote ye?


Apa yg "great" sangat tu?


(Ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia, Adam dari tanah . Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaanKu) maka hendaklah kamu sujud kepadanya. (As-Saad : 72)


Allah memilih utusan-utusanNya dari malaikat dan dari manusia; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Al-Hajj : 75)


Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain. (55:10)


Apa pulak "responsibility" itu?


Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (2:30)


Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (51 : 56)


ok ke? ok kot, insyaAllah .. ^_^


Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemui-Nya (84 : 6)


Semoga Allah mengekalkan kita dalam nikmat islam, iman dan hidayahNya ..
Semoga Allah mempermudahkan urusan kita untuk menemuiNya ..
Semoga Allah memberkati dan menerima amalan2 kita..


Back to Basic , The True Guidance , Our Life Manual ..  ^_^




Wallahualam ..


=)



No comments:

Post a Comment