Sunday, April 28, 2013

Tarbiyah.

"Kau ada usrah lagi ke? Bukan kau dah cukup tarbiyah dah ke?"
Heheh. Tergelak saya. Comel je.

TARBIYAH.
Lain orang, lain tafsiran.
Sekarang saya nak kongsi apa yang saya belajar dan faham tentang tarbiyah.

"The word "Tarbiyah" is an Arabic word that linguistically means increase, growth, and loftiness. Conventionally, Tarbiyah means the development and training of people in various aspects." (WWW|Muslim American Society)

Maka, saya dengan sesuka hati mendefinisikan tarbiyah sebagai sesuatu yang berlaku dalam kehidupan seseorang, yang menjadikannya 'bertambah' dan 'membesar', baik dari segi ilmu, pengalaman, dan pengetahuan.

Kita boleh jumpa banyak perkataan tarbiyah ni dalam kehidupan seharian sebenarnya; Tarbiyah Dzatiyah, Tarbiyah Jama'iyah, Tarbiyah Ruhiyah, Tarbiatul Aulad, dan lain-lain dan sebagainya.
(Boleh tanya Ustaz Google untuk maksud dan penerangan, heheh)

Tapi bagi saya, segala ilmu yang saya dapat, itulah tarbiyah. Segala perkara yang berlaku dalam kehidupan saya, sama ada yang baik atau yang kurang baik, itulah tarbiyah. Segala jenis manusia yang Allah takdirkan saya untuk berjumpa dengan, Eh, itulah tarbiyah. Nikmat pun tarbiyah, musibah pun tarbiyah. Pendek kata, makan tarbiyah, minum tarbiyah, semuanya lah tarbiyah.

Kalau saya belajar benda baik, ia adalah tarbiyah supaya saya jadi lebih baik. Kalau saya diberi nikmat, itu adalah tarbiyah supaya saya bersyukur dan menggunakan nikmat yang diberi ke arah yang sepatutnya. Kalau saya ditimpa musibah, itu adalah tarbiyah supaya saya bersabar dan bergantung harap padaNya. Kalau saya jumpa orang baik, itu adalah tarbiyah supaya saya mencontohinya. Kalau saya berjumpa orang yang belum baik, itu adalah tarbiyah supaya saya rasa bertanggungjawab untuk mengajaknya bersama-sama saya menjadi lebih baik.



Haa, tu je lah secara ringkas apa yang saya faham tentang tarbiyah. Dan, bila dikatakan tarbiyah itu untuk membantu saya dan kita untuk 'meningkat' dan 'membesar' dari segala segi, apa aim kita sebenarnya?


Ok. Smuga bermanfaat.

=)

No comments:

Post a Comment