Friday, January 13, 2012

Sebab turunnya Surah Al-Kahfi.

Assalamualaikum WBT ,,
^_^

Dalam menghabiskan bacaan Surah Al-Kahfi kita hari ni, JOM! sama2 ambil iktibar dari kisah mengapa turunnya surah ini ..



dan 1 pengajaran yg kita boleh sama2 highlight adalah kepentingan utk menyebut insyaAllah tu kot ..
saya rasa tu sgt penting utk sentiasa mengingatkan kita bahawa apa2 pun akan berlaku hanya atas kehendak Allah, hanya sekiranya diizinkan oleh Allah ..


Wallahualam ..

=)


Tambahan ...
Terima kasih , jazakillah khair kakak, kerana berkongsi dgn saya ilmu ni ..
Tentang 3 pertanyaan org2 Quraisy kepada Rasulullah ..
Yang dijawab dalam Surah Al-Kahfi ada 2 je kan?
(kalau akak x gitaw, sy pun rasa semua dah berjawab)
sila rujuk sini ..

Soalan tentang beberapa pemuda pada zaman dahulu (pemuda Kahfi) dan seorang yg mengembara ke timur dan barat bumi (Zulkarnain) dijawab dalam Al-Kahfi ..
Sebelum ni, saya ie kami ingatkan perihal roh diterangkan dalam ayat ni ;

 Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai supaya orang-orang itu mengetahui bahawa janji Allah menghidupkan semula orang mati adalah benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada sebarang syak padanya; pendedahan itu berlaku semasa orang-orang itu berbantahan sesama sendiri mengenai perkara hidupnya semula orang mati. Setelah itu maka (sebahagian dari) mereka berkata: Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka. orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: Sebenarnya kami hendak membina sebuah masjid di sisi gua mereka. (18 :21) 

Tapi link di atas menceritakan begini,

Seorang pendeta Yahudi menjawab ," Cobalah kalian tanyakan tiga hal kepadanya. Tanyakanlah tentang sekelompok pemuda yang hidup pada zaman dahulu dan memiliki kisah menakjubkan. Lalu. Tanyakan kepadanya tentang lelaki gajah perkasa yang perkasa yang mengembara ke timur dan kebarat. Tanyakan pula kepadanya tentang ruh, apakah ruh itu ? jika dia bisa menjelaskan yang pertama dan kedua, serta tidak menjelaskan yang ketiga, dia benar-benar nabi " ..


Perihal roh, diterangkan begini ;

Adapun pertanyaan mereka yang ketiga, yaitu tentang ruh, maka rasulullah, maka Rasulullah saw menjawabnya dengan firman Allah swt dalam surat Al Isra (17) ayat 85
” Dan mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, Ruh itu termasuk urusan Tuhanku dan aku tidak diberi ilmu kecuali sedikit," .. ((17 : 85)


Apa-apa pun, Allah lebih tahu ..
Smuga bermanfaat !

=)

No comments:

Post a Comment